Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Platba v nemocnici přestože jsem pojištěň

Dobrý den,

známému se stalo následující:
Přišel z práce s poraněnou nohou, měl nějaký úraz a otok, velmi špatně se mu chodilo. Bohužel jsem neměl čas se mu více věnovat, a tak jsem mu v noci zavolal sanitku, jestli by jej převezli do nemocnice (sám jsem ho odvézt nemohl a on skoro nechodil).
V nemocnici byl ošetřen. Nicmeně behěm převozu u sebe neměl kartu pojištěnce, ale pojištěn je. V nemocnici mu naučtovali několikatisícový poplatek. Jak by měl známý postupovat, aby dostal penize či jejch část zpět (tvrdil, že platil protže se nemohl prokázat pojištěním)? Nebo se platí za výjezd záchranky a poplatek je přiměřený?

Děkuji.

KonradKonrad

Odpověď:

Dobrý den,

otázku ošetření pacienta bez průkazu pojištěnce jsme již řešili například v tomto dotaze. Dle čl. 31 Listiny základních práv a svobod má každý právo na bezplatnou péči na základě veřejného zdravotního pojištění. 

Průkaz zdravotní pojišťovny pak slouží jako doklad prokazující existující zdravotní pojištění. Zákon o veřejném zdravotním pojištění v §12 písm. h) proto uvádí, že pojištěnec je povinen prokazovat se při poskytování zdravotních služeb platným průkazem pojištěnce. V případě, že u sebe průkaz pojištěnce nemá, může zdravotnické zařízení požadovat uhrazení provedeného ošetření po pacientovi. Oproti této platbě vystaví zdravotnické zařízení doklad, se kterým se pak pacient dostaví na svou zdravotní pojišťovnu a uhrazená částka mu bude proplacena. Doporučejeme tedy Vašemu známému, aby se s dokladem o uhrazení zdravotních služeb dostavil na pobočku své zdravotní pojišťovny, a dohodl se na řešení situace a proplacení uhrazené částky. 

V některých případech může poskytovatel zdravotních služeb odmítnout přijetí pacienta do péče, jedná se však pouze o důvody stanovené zákonem o zdravotních službách. Mezi tyto důvody patří také situace, kdy pacient není pojištěncem zdravotní pojišťovny, se kterou má zdravotnické zařízení uzavřenu smlouvu. I v takovém případě by mohlo zdravotnické zařízení požadovat uhrazení poskytnutých zdravotních služeb po pacientovi. To se však netýká situace, kdy je potřeba poskytnout pacientovi neodkladnou péči. 

Další část Vašeho dotazu se týká placení za výjezd záchranné služby. Záchrannou službu řadí zákon o zdravotních službách mezi zdravotní služby, a proto se jedná o zdravotní péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění. Že se jendá o službu hrazenou ze zdravotního pojištění vyplývá také z §13 odst. 2 písm. c) zákona o veřejném zdravotních služeb. V případě, kdy se osoba neúčastní na veřejném zdravotním pojištění, pak jí může záchranná služba výjezd naúčtovat. Tato částka se většinou pohybuje v rozmezí od 1 do 3 tisíc korun a vychází z přímých nákladů na daný výjezd. Částka v sobě většinou zahrnuje pouze náklady na mzdu posádky, palivo, případně léky poskytnuté pacientovi. Jedná se však pouze o část nákladů, které záchranná služba na daný výjezd skutečně vynaloží. Vzhledem k přibývajícímu počtu zbytečných výjezdů zdravotnické záchranné služby se uvažovalo o zavedení poplatku za zbytečné výjezdy, ani tento poplatek však prozatím zaveden nebyl. 

S pozdravem,

Vaše Férová nemocnice 

 

 

10.5.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS