Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Reklamace

Dobrý den,


nechala jsem si udělat celokeramické korunky na spodní zuby. Korunky mi neseděly, přesto jsem při odchodu podepsala, že jsem převzala náhradu bez výhrad. Zubařka mě poslala za laborantkou, abych se domluvila na broušení, ani opakované broušení však nepomohlo. Mám ale obavy, že minimálně jeden z těch 3 zubů, co mě řežou, nepůjde obrousit tak, aby přechod z korunky na zub byl hladký. Po obroušení v laboratoři je chce ale paní doktorka již nechat naglazurovat a chce mi je nacementovat.


Moje první otázka je - pokud mi budou korunky stále vadit, lze se bránit nacementování, lze uplatnit záruku na vadu korunek (říká se tomu převislé korunky - pod nimi se drží jídlo a postupně se kazí) a jako způsob reklamace zvolit možnost odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz za korunky v plné výši?


Pokud bych takto uplatnila záruku a chtěla po lékařce písemné potvrzení (stačí podpis na žádosti?), že jsem reklamovala včas (v tuto chvíli jsou to skoro 2 měsíce od nasilikonování korunek) - co dělat, pokud odmítne podepsat?


Další dotaz, který s tím souvisí - lékařka musela všechny výkony, tedy i okorunkování 5 zubů vykázat na pojišťovně. Pokud ale korunky nepřijmu, budu nucena najít si nového zubaře a nechat si co nejdříve na již obroušených zubech udělat korunky nové. Jak v takovém případě jednat - nebudu už mít nárok na příspěvěk pojišťovny na okorunkování stejných zubů?

 


Prosím, poraďte. Děkuji předem.

Polda

Odpověď:

Dobrý den,

Z právního hlediska se na provedení implantace korunky u zubního lékaře pohlíží jako na uzavření smlouvy o dílo, a z toho důvodu se pravidla pro jeho provedení řídí občanským zákoníkem. Skutečnost, že Vám korunka nevyhovuje, značí, že Vaše zubní lékařka neodvedla svou práci tak, jak měla a vy máte právo se bránit.

Skutečnost, že jste podepsala přijetí zubní korunky bez výhrad, by proti Vám mohla být použita v případě, že byste uplatnila svůj nárok plynoucí ze zjevné vady u soudu, pokud by zhotovitel namítnul, že takové právo nebylo uplatněno včas (§ 2605 odst. 2 občanského zákoníku). Dle občanského zákoníku je Vaší povinností vady díla co nejdříve oznámit zhotoviteli, tudíž Vaší zubařce.

Doporučujeme Vám tedy v případě, že by Vám korunky nevyhovovaly ani po přebroušení, lékařku informovat, že s provedením dalšího zákroku nesouhlasíte a že si přejete předchozí zákrok reklamovat. Měla byste se ovšem připravit na situaci, že lékařka bude reklamaci odmítat, jelikož jste vyhotovené korunky převzala bez výhrad. V takovém případě bychom Vám doporučili kontaktovat nezávislého lékaře, který by Vám stvrdil, že Vaše zubní lékařka dílo neprovedla tak, jak měla. S dokumentací od nezávislé zubařky pak můžete konfrontovat Vaši stávající zubní lékařku.

Pokud po předložení důkazního materiálu od nezávislé lékařky, bude Vaše stávající zubařka souhlasit s reklamací, máte právo na volbu způsobu reklamace. Samozřejmě můžete požadovat odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, které jste na zákrok vynaložila. Pokud by Vám lékařka odmítala vydat písemné potvrzení o reklamaci, neváhejte se obrátit na Sdružení ochrany spotřebitelů (kontakt zde).

V případě, že se rozhodnete zákrok podstoupit u jiného zubního lékaře, doporučujeme Vám nejprve kontaktovat Vaši zdravotní pojišťovnu s žádostí o to, aby Vám vydala seznam poskytovatelů zdravotních služeb, se kterými má uzavřenou smlouvu. Pokud navštívíte zubního lékaře, se kterým má Vaše pojišťovna uzavřenou smlouvu, neměl by být s úhradou zákroku pojišťovnou problém.

Je nutné poznamenat, že i v případě, že by Vám Vaše zubní lékařka reklamaci neuznala, máte právo na to, abyste zbytek zákroku podstoupila u jiného zubního lékaře. Na jednání své stávající zubní lékařky si můžete stěžovat. Stížnost lze podat u České stomatologické komory, přímo u poskytovatele zdravotních služeb nebo orgánu, který poskytovateli udělil povolení k registraci. Více informací o podávání stížností naleznete přímo na stránkách Férové nemocnice, zde. Vaší další možností je kontaktovat výše uvedené Sdružení spotřebitelů. Pokud byste byla do sporu s Vaší zubní lékařkou ochotna investovat čas i peníze, je možné podat proti jejímu postupu civilní žalobu. V takovém případě Vám ale doporučuje kontaktovat advokáta. Seznam všech advokátů naleznete zde.

S pozdravem,

Vaše Férová nemocnice

24.1.2018

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS