Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Zanedbaný zákrok zubaře

Dobrý den,

3/4 roku jsem chodila k zubaři s tím, že mě bolí zub. Za tuto dobu se rentgen udělal asi jen 2x s tím, že na něm nic není a hotovo. Až teď v srpnu byla situace neúnosná a při této návštěvě mi zubař ze zubu vyvrtal kaz. Následně začala v zubu nesnesitelná bolest, po měsíci jsem tak byla u zubaře znovu s tím, že je v zubu zánět - měsíc stará plomba se odvrtala, ze zubu se vytrhaly nervy, přičemž zubař v jednom kanálku zalomil kus nástroje.

Po mém rozhodnutí úlomek ze zubu odstranit jsem zubaře požádala o možnost úhrady tohoto zákroku (na speciální klinice) z jeho pojistky. Zubař začal situaci řešit odesláním dokumentace ze dne ošetření do pojišťovny s tím, že pojistka bude hradit jen a pouze případnou cenu zákroku za odstranění úlomku.

A teď dotazy:
1) Evidentně by k zalomení nástroje nemuselo vůbec dojít, kdyby lékař zub ošetřil včas (že by si v srpnu při plombování ničeho nevšiml? A co předchozí stížnosti na bolest?) - mohu tedy po lékaři požadovat jiné náklady spojené s ošetřením zubu než jen náklad na vytažení úlomku?

2) Mohu náklady na celkové došetření zubu po lékaři požadovat i když vím, že nástroj díky formě zalomení nepůjde ze zubu vytáhnout a kdykoli mi tak teď se zubem hrozí komplikace?

3) Lékař řeší plnění z pojistky přes pojišťovnu sám, jak mohu do procesu zasáhnout já? Pokud pojišťovna plnění zamítne, na koho se mohu obrátit a co všechno k tomu potřebuji?

4) Dle lékaře se k tomuto pojišťovna staví tak, že posuzuje, zda mi úlomek v zubu nyní způsobí nějakou škodu - pojišťovna by snad měla řešit, že se to vůbec stalo, nebo ne?

Cítím se velice dotčená - provinila jsem se pouze tím, že jsem k zubaři chodila, když mě zub bolel. Teď si za to mám z vlastní kapsy dát cca 12tis za opravu zubu, ve které nepočítám cenu za vytažení ulomeného nástroje (dalších min. 10tis Kč). Tak kde to jsme?

Předem děkuji za odpověď, cením si této možnosti konzultace.




 

Stolička

Odpověď:

Dobrý den,

pro přehlednost budeme v odpovědích následovat Vaše rozdělení do podotázek:

  1. V naší poradně pracují pouze právníci a nikoliv lékaři. Nemůžeme tedy posoudit, zda byl v tomto případě postup lékaře špatný či nikoliv a zda se tedy dopustil například nějakého prodlení. V případě, že máte pocit, že se lékař provinění dopustil, můžete na něj také podat stížnost. Výsledek šetření této stížnosti pak můžete využít i v dalším postupu, například jako podklad pro požadování právě náhrady nákladů na léčbu. Domníváme se ale, že jiné náklady s ošetřením, než ty, které s tímto jeho pochybením souvisí (tedy jiné než náklady na odstranění úlomku a případě napravení poškození zubu, které to mělo za následek) požadovat nemůžete. Můžete na něm ale samozřejmě požadovat například bolestné.
  1. Podle našeho názoru i v případě, že nástroj samotný odstranit nelze, můžete po lékaři požadovat náklady za lékařské zákroky, které s tímto souvisejí. Dostaví-li se tedy komplikace, které bude potřeba řešit jiným způsobem, budete podle našeho názoru mít názor na jejich proplacení.
  1. To, zda pojišťovna lékaři plnění zamítne či nikoliv není podle našeho názoru něco, čím byste se musela více trápit. Pro Vás je důležité, že Vám lékař svým proviněním způsobil bolest a další náklady, na jejichž náhradu máte nárok nezávisle na tom, jak rozhodla pojišťovna vůči lékaři. Lékař má povinnost Vám vaše nároky uhradit. Zda mu toto plnění proplatí pojišťovna či nikoliv je již pouze jeho problém.
  1. Stejně jako v předchozím bodě se domníváme, že tyto okolnosti Vás nemusí trápit, neboť Váš nárok na náhradu nákladů a dalších nároků je nezávislý na tom, jak pojišťovna vzhledem k lékaři posuzuje daný problém.

Je nám líto, že jste se dostala do takovéto situace a doufáme, že Vám tyto rady alespoň částečně pomohou.

Vaše Férová nemocnice.

16.9.2013

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS