Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Odmítání pacienta - klienta z důvodů nákladnější léčby

Prosím o radu,pro následnou kontrolu u lékaře.

Dnes mi bylo oznámeno soukromým lékařem -specialistou, že od zdravotní pojišťovny (kde jsem registrována 46let) kvůli mé nákladné indikované léčbě (Pradaxou) obdržela vysokou pokutu z důvodu překročení limitu. Bylo mi naznačeno, že by nadále nechtěl tyto pokuty platit.Čímž si vysvětluji, že bych si měla asi hledat někoho jiného. Prosím o radu, jaký mám zvolit další postup. Zda-li přejít k větší zdravotní pojišťovně, nebo hledat si sama nového specialistu? A co když se dostanu do té samé prekérní situace?


Mockrát děkuji.

Lola

Odpověď:

Dobrý den,

zákon Vašemu lékaři neumožňuje odmítnout další poskytování zdravotních služeb jen proto, že je Vaše péče nákladná. Lékař by Vás především měl informovat o možnosti výměny léčivého přípravku za jiný, který by byl stejně vhodný pro léčbu Vašeho onemocnění a zároveň méně nákladný. Zkuste s ním proto tuto možnost probrat.

V případě, že je léčba Pradaxou jedinou vhodnou léčbou, je zde několik možností, jak Vaši situaci řešit:

-       uhradit léčivý přípravek zcela vlastními prostředky

-       napadnout stanovisko zdravotní pojišťovny, tedy tvrdit, že zvolená léčba splňuje zákonné podmínky úhrady, tedy že poskytované zdravotní služby:

o   odpovídají Vašemu zdravotnímu stavu a účelu, jehož má být jejich poskytnutím dosaženo, a jsou pro Vás přiměřeně bezpečné,

o   jsou v souladu se současnými dostupnými poznatky lékařské vědy,

o   existují důkazy o jejich účinnosti vzhledem k účelu jejich poskytování.

-       podat stížnost na pojišťovnu k Ministerstvu zdravotnictví

-       požádat zdravotní pojišťovnu o mimořádnou úhradu péče jinak nehrazené s tvrzením, že se jedná o jedinou možnost péče v souladu s § 16 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění.

Prosím přečtěte si dokument, jakým způsobem postupovat při odmítnutí úhrady pojišťovnou naleznete také v článku Platformy zdravotních pojištěnců s názvem Ukončování úhrady nákladné péče: Rady pro pojištěnce.

Jednou z kontroverznějších variant postupu je také změna zdravotní pojišťovny (je ovšem třeba zažádat půlroku předem). Můžete tak zkusit péči nárokovat znovu u jiné pojišťovny a postup opakovat. Jednotlivé pojišťovny však často v případě státem nehrazené péče zaujímají obdobná stanoviska.

Přejeme Vám hodně sil,

Vaše Férová nemocnice

9.6.2014

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS