Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Způsobení újmy na zdraví zanedbáním péče

Dobrý den,

mám dotaz, se kterým se trápím už 10 let. Po porodu, který proběhl standardně, přišla paní doktorka na kontrolu a sdělila mi, že je nutné udělat 2 vnitřní stehy, přičemž mi ponechala v pochvě tampon, na který zapomněla a který byl v těle 14 dní, kdy můj stav byl den ode dne horší (o tamponu jsem neměla ani tušení). Ten mi byl po 14 dnech vyjmut na gynekologii s rozsáhlým zánětem. Bohužel od té doby mám neskutečné zdravotní potíže, které jsou už chronické (pozn. do porodu jsem nikdy žádné potíže neměla). Otázkou je, zda je možné i po 10 letech na doktorku podat nějakou stížnost nebo trestní oznámení.

Děkuji.

michala

Odpověď:

Dobrý den, 

Vámi popsaným postupem lékaře Vám byla způsobena škoda na zdraví. Jak uvádíme v sekci Řešení sporů v Často kladených otázkách na webových stránkách Férové nemocnice, žalobu na náhradu škody na zdraví podle § 2958 občanského zákoníku je nutné podat do tří let ode dne, kdy kdy jste se dozvěděla o této škodě a o tom, kdo je za ni odpovědný (§ 629 odst. 1 ve spojení s § 620 odst. 1  občanského zákoníku).  

Po třech letech od zjištění škody na zdraví dojde k promlčení nároku na její náhradu, což znamená, že nárok již není možné u soudu s úspěchem vymáhat. I po této době Vám však může zdravotnické zařízení (nebo lékař) peníze dobrovolně vyplatit.

Ve vašem případě je tedy již úspěšná žaloba na náhradu újmy na zdraví vyloučena (vzhledem k tomu, že o této chybě lékaře víte již 10 let), stále však existuje možnost, že za vzniklou újmu budete odškodněna. Toho lze dosáhnout podáním stížnosti, kterou můžete směřovat k

-       poskytovateli zdravotních služeb, proti kterému směřuje, tedy lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení (např. ředitel nemocnice). Pokud osoba, která podala stížnost poskytovateli, s jejím vyřízením nesouhlasí, lze podat stížnost i jinam (viz dále)

-       správnímu orgánu, který poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb

-       dle jiných právních předpisů než je zákon o zdravotních službách, tedy např. České lékařské komoře nebo České stomatologické komoře (pouze pokud se stížnost týká lékaře; typicky v případech porušení profesní etiky).

-       zdravotní pojišťovně, a to v otázkách týkajících se léčebného procesu, předepisování léků, či v případech odmítnutí provedení úkonu. 

Stížnost nesmí být anonymní, měla by obsahovat dostatek informací pro její vyřízení příslušným orgánem. Jedná-li se o složitější situaci, je často vhodné nejprve si vyžádat kopii zdravotnické dokumentace a poradit se s odborníkem, což lze ve Vašem případě určitě doporučit. Další podrobnosti k podávání stížností a postupu jejich vyřizování naleznete v sekci Řešení sporů v Často kladených otázkách na webových stránkách Férové nemocnice.

Bohužel vzhledem k tomu, jak dlouhá doba již uběhla od chyby lékaře a jejího zjištění, není možné předvídat, jak bude Vaše žádost vyřízena. 

V závěru nám dovolte požádat Vás o vyplnění dotazníku, zjišťujícího Vaši spokojenost se službami Férové nemocnice. Dotazník naleznete zde. Číslo Vašeho dotazu je 7024. Vyplnění dotazníku Vám nezabere více jak pět minut, což představuje pouze zlomek času věnovaný vypracování odpovědi. Výsledky nám umožní zlepšit naše služby.

Děkujeme za odpověď

Vaše Férová nemocnice

16.11.2018

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS