Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Odmítnutí vyšetřit pacienta

Dobrý den, mám dotaz. Když mi doktor (gastroentrolog) napíše žádanku na MR enteroklýzu, já se tedy jdu objednat na MR pracoviště, ale odtud mi jen zavolali, že žádanka byla zamítnutá. Mám vážné a vleklé zdravotní problémy, okultní krvácení, atd. Vyšetření je tedy zcela opodstatněné a důležité. Je tedy možné žádanku zamítnout a odmítnout vyšetřit pacienta? Jaký k tomu mají vůbec důvod? Navíc mi nevrátili žádanku, takže se nemohu jít objednat na jiné MR pracoviště. Děkuji za odpověď.

Davidkam

Odpověď:

Dobrý den,

je pravda, že žádanku na specializované vyšetření skutečně zamítnout lze, a existuje k tomu hned několik důvodů. Bohužel tato problematika není řešena na zákonné úrovni, a tak je vesměs na zdravotnických zařízeních, jak kritéria pro přijetí či zamítnutí žádanky na vyšetření nastaví. Obecně jsou přijímány 3 hlavní důvody, na jejichž základě lze žádanku zamítnout:

  • nejasná identifikace pacienta, pracoviště nebo požadavku
  • nečitelné údaje
  • rozpor v indikaci – možná kontraindikace – např. možné těhotenství

Dalším důvodem pro odmítnutí žádanky může být nepříslušnost lékaře, který ji vydal např.:

  • žádanka od subjektu s pediatrickou odborností pro osobu starší 19 let
  • žádanka od gynekologa pro muže
  • žádanka pro dítě pod 10 let věku od jiného subjektu než s pediatrickou specializací
  • žádanka ambulantního pacienta z oddělení s odborností lůžkového oddělení
  • žádanka pacienta z lůžkového oddělení s razítkem ambulantního oddělení

Logicky tak lze dovodit, že žádanka musí být ve stavu, kdy je možné z ní vyčíst kdo je pacientem, který lékař jej posílá, a zda je k tomu příslušný, a jaké vyšetření má být přesně provedeno.

Je tedy možné, že žádanka vydaná vaším ošetřujícím lékařem obsahovala jednu z výše uvedených vad, pro které nemohlo být vyšetření efektivně provedeno, a tak byla zmítnuta. Pokud by tomu tak bylo, byla by pravděpodobně neúspěšná i v případě podání na jiném pracovišti. Bohužel nejsme lékaři a ani nemáme k dispozici text inkriminované žádanky, a tak můžeme pouze spekulovat, co bylo příčinou.

Nejjednodušším postupem ve vaší situaci je opětovná návštěva odborného lékaře, kterému sdělíte, jak vaše žádanka od ně dopadla. Jednak lékař sám může znát možnou příčinu zamítnutí, a také vám může vystavit žádanku novou, tentokráte snad již bez vad, pokud ty její zamítnutí způsobily.

Vaše Férová nemocnice

19.12.2011

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS