Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Změna neurologa a žádanka

Dobrý den,

předem Vás zdravím. Potřebuji poradit. Mám neurologa, kterého jsem navštívila 22.6 a kontrola 1.7. 2015 s bolestí v bederní části. Pomohl mi, ale bolest se vrací. Chci jej ale změnit, protože k němu jezdím přes celé město.

V současnosti mám malé dítě a s ním cestovat nechci. Proto jsem si našla nového asi 20 minut od domu. Jsem tam objednaná, ale chtějí žádanku od PL. Můj praktický lékař mi v červnu řekl, že mi žádanku může napsat až za 3 měsíce po poslední kontrole u stávajícího neurologa, tedy 1.10.2015.

Jenže teď mi bylo praktikem sděleno, že mi nic nenapíše. Přesně mi napsal toto: Pokud je známo, další odborník může následovat ne 3, ale minimálně 6 měsíců po předchozím. Jinak to pojišťovna považuje za duplicitu a chybu PL.

Byla jsem na VZP a tam mi řekli, že to tak není, ale ať se raději poptám. Odkázali mě na revizní lékaře. Každý mluvil něco jiného... že podle zákona ani žádanku nepotřebuji, nebo stačí karta od stávajícího neurologa a že přecházím.

Dokonce jsem četla na internetu na stránkách Ministerstva, že měnit odborné lékaře mohu měnit i dřívě než za 3 měsíce a s žádankou by neměl být problém. Můžete mi tedy napsat, jak to je?

Děkuji moc

Simona

Simona

Odpověď:

Dobrý den,

zákon o veřejném zdravotním pojištění Vám v § 11 odst. 1 písm. b) zaručuje možnost na výběr poskytovatele zdravotních služeb. Pouze u registrujícího lékaře (praktického lékaře), zákon stanoví možnost změny lékaře pouze jednou za tři měsíce, ostatní lékaře tedy můžete měnit i častěji.

Tvrzení Vašeho praktického lékaře tedy nemá oporu v zákoně.

Nutnost žádanky pro přijetí ke specialistovi zákon nikde nestanoví a její absence není důvodem k odmítnutí přijetí do péče dle § 48 zákona o zdravotnických službách. Stejně tak není podmínkou pro přijetí do péče předložení zdravotnické dokumentace od předchozího specialisty.

Vámi vybraný nový neurolog Vás tedy musí přijmout do péče i bez žádanky a zdravotní karty. V případě, že by Vás chtěl vybraný neurolog odmítnout, musel by odmítnutí podřadit pod některý ze zákonných důvodů (viz § 48 zákona o zdravotnických službách) např. překročení kapacity, což ale není pravděpodobné, protože se žádankou by Vás přijal a kapacitu tak nejspíše má.

S pozdravem

Vaše Férová nemocnice

17.9.2015

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS