Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Reklamace zubního zákroku

Dobrý den, 

před 14 měsíci jsem změnila lékařku, jelikož mi neustále opakovala, že se zvýšenou kazivostí mých zubů již nelze nic dělat. S tím jsem se v mém věku odmítala smířit a po té, co mi vypadla plomba u mrtvého zubu, jsem přešla k jiné, mladší zubařce. Nová zubařka mi udělala rentgen a zjistila 11 kazů a 2 zuby musely ven, protože nešly opravit. Mám 5 mezizubních kazů a 4 zuby mají velké kazy pod plombou. Ten mrtvý zub mi nezavřela, ale nechala ho do teď tak, jak byl a zkazil se. Když jsem byla nedávno na opravě jednoho zubu, tak mi ten mrtvý zub zbrousila na minimum, uzavřela a řekla, že mi zkusí dát plombu. Pokud by to nefungovalo, tak by mi musela udělat korunku nebo zub vytrhnout. Je to ale pětka, tudíž nevím. 

To, že mě neustále zuby bolí, asi vykládat nemusím. Když jsem přišla k této nové paní zubařce, tak mi opravila první zub a na další mě napsala za 2 až 3 měsíce, stejně to funguje do teď. Je mi do pláče, protože než mi kazy opraví, tak budou mnohem větší a hlavně vypadávají jiné. Je to začarovaný kruh. Před 3 týdny mi zaplombovala dolní pětku, která mě stála 900 Kč. Zub mě ale bohužel stále bolí, a když se na něj dívám v zrcadle, vidím z druhé strany stále mezizubní kaz. Je to ale kaz na pětce, kterou již opravovala a není malý. Pokud ho bude chtít opravit, tak bude muset odstranit asi i tuto novou plombu. Nemohu si ale dovolit takto plýtvat s penězi. Lze uplatnit reklamaci, nebo mohu požadovat slevu na novou plombu?

Předem děkuji. 

akbal

Odpověď:

 Dobrý den,

pokusíme se kvalitně zodpovědět Váš dotaz, ačkoli se týká spíše občanského práva, zatímco naše poradna se specializuje na zdravotní právo. 

Na skutečnost, že jste si od zubaře nechala udělat plombu, se právně pohlíží jako na uzavření smlouvy o dílo. Pokud s provedeným úkonem nejste spokojena, jelikož se domníváte, že nebyl proveden správně, pak máte samozřejmě právo bránit se. Jste však povinna vadné plnění bez zbytečného odkladu zubařce oznámit. Obecně ale nový občanský zákoník (dále jen zkratka NOZ) udává lhůtu pro vymáhání reklamace v délce dvou let od zhotovení plomby.

Dle NOZ se můžete při oznámení vady zubaři sama rozhodnout, jaký způsob reklamace zvolíte. Jednak můžete požadovat odstranění vady (tedy že Vám plombu opraví), jednak se můžete domáhat odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, které jste za vadný zákrok zaplatila. Je však nutné, abyste některou z těchto možností nárokovala již při oznamování vady. 

Obecně Vám můžeme doporučit, abyste se s lékařkou pokusila dohodnout, ale zároveň trvat svých právech. Pro více informací můžete nahlédnout do již řešeného dotazu v odkazu zde

Vaše Férová nemocnice

7.4.2015

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS