Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Zničený zub kvůli korunce, která nemůže držet
Dobrý den,
v květnu roku 2017 jsem požádala moji ošetřující zubní lékařku o udělání nové korunky na jedničku. Zub vedle už mám umělý a problém s ním nemám, z mé strany se jednalo spíše o vyřešení kosmetického problému. Chtěla jsem pomocí nové korunky srovnat oba přední zuby.
Požádala jsem tedy zubařku aby mi udělala novou keramickou korunku. Tu zhotovila, jenže korunka nedržela, byla jsem u ní několikrát (asi 4-5krát) a opakovaně jsem řešila, že mě zub nedrží. Zubařka to odůvodňovala, že to je jasné že pokud budu kousat do rohlíku nebo si čistit zuby elektrickým kartáčkem (ten prý vyvolává takovou resonanci), že zub nemůže držet.
Ze zoufalosti jsem navštívila zubaře přítele, ten se zhrozil protože má zubařka zdravý zub brousila a brousila až nezbylo na čem by zub držel. Udělal mi CT zubu vytvořil sklo-keramický čep a vyrobil mi dočasnou pryskyřicovou korunku, která vypadá lépe než rádoby keramická korunka, která byla v závěru metalo-keramická (i přesto že domluva byla keramická). Bohužel nemám doklad o zaplacení ten jsem naivně vyhodila protože jsem nečekala tyto komplikace.
Tento lékař mi vystavil fakturu a sepsal co se zubem musel provést. Dále mi zub vyfotil před a po jeho zákroku.
Ráda bych dostala od své lékařky zpět částku co si vzala za původní korunku a také peníze, které jsem nechala u lékaře, který po ní práci opravoval.
Prosím o radu jak přesně postupovat a popřípadě zda existuje nějaký vzor jak by měla reklamace vypadat.
Předem moc děkuji za radu.
szekynka
Odpověď:
Dobrý den,
v prvé řadě je třeba uvést, že jakožto pacient máte dle § 28 odst. 2 zákona o zdravotních službách právo na zdravotnické služby na náležité odborné úrovni a je zcela zřejmé, že Vám Vaše zubní lékařka tyto služby neposkytla.
Na provedení zubařského úkonu se právně pohlíží jako na uzavření smlouvy o dílo a takový úkon se tedy řídí § 2615 a následujícími občanského zákoníku. Skutečnost, že Vám korunka opakovaně vypadla svědčí o skutečnosti, že Vaše zubní lékařka neodvedla příliš dobrou práci a máte tudíž právo se bránit.
Skutečnost, že Vám korunka vypadla, však musíte své zubní lékařce neprodleně oznámit, stejně jako skutečnost, že si přejete špatně zhotovenou korunku reklamovat. Volba způsobu reklamace je na Vás. Můžete požadovat odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, které jste za vadně provedenou korunku zaplatila nebo odstranění vady.
Jestliže se rozhodnete uplatnit Vaše právo na zhotovení nové korunky, je Vaše zubní lékařka povinna tento zákrok provést ve lhůtě 30 dní. Pokud by zubařka tuto lhůtu nedodržela, máte právo na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, které jste na zákrok vynaložila. Je nutné zdůraznit, že nové zhotovení by měla zubařka provést zcela zdarma, jelikož se jedná o uplatnění reklamace.
V souvislosti s uplatněním záruky bych Vám doporučil vyžádat si písemné potvrzení o uplatnění reklamace, tím pádem zamezíte zpochybnění toho, že jste záruku uplatnila včas. Pokud byste měla s vyřizováním reklamace problem, neváhejte se obrátit na Sdružení ochrany spotřebitelů.
Je možné, že Vaše zubařka bude tvrdit, že svou práci odvedla správně a že se chyba stala na Vaší straně. V takovém případě můžete využít názoru druhého zubaře, který Vás ošetřoval. Jeho názor bude sloužit jako podklad pro reklamaci. Lhůta na vymáhání reklamace činí dva roky.
S pozdravem,
Vaše Férová nemocnice
4.10.2017