Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Pochybení ze strany lékaře, aneb když si lékař splete pacienta

Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu. Moje babička, která už několik let navštěvuje jednoho zubaře se dostala do závažné situace a myslím, že došlo k pochybení ze strany lékaře. Viklal se jí horní zub, tak se domluvili na vytrhnutí. Babička došla do ordinace v 7hodin ráno a lékař se jí zeptal. Tak jdeme na to? A ona no. tak jsme se domluvili. Ano, domluvili ale na tom, že jí vytrhne jeden zub. Lékař jí opíchal dásně injekcemi a babičce bylo divné, proč jich je cca 8! Ale mluvit už nemohla, uznejte po takové náloži injekcí, nic necítíte. Zubař místo toho, aby jí vytrhl 1 zub, jich vytrhl 12! Babičce tekla krev, bere prášky na krev, doktor jí dásně ani nezašil. Celou dobu doma jen plakala, nemohla spát. byla si u obvodní doktorky pro prášky na spaní. A doktor? Že by se omluvil? Ani náhodou, dělá jako by se nic nestalo. A když babičku vidí, tak se jí na dálku klaní. Ale k čemu to je, když přišla zbytečně o 11 zdravých zubů a k tomu si protrpěla to, co si jiní neumí ani představit. Tento pan doktor si zaslouží, aby byl za svůj přestupek potrestán. Já vím, je to už dva roky, ale v nějaké databázi to být přece jen musí. Prosím, poraďte mi, jak dále postupovat. Děkuji předem za odpověď.

renatka

Odpověď:

Dobrý den,

z Vašeho dotazu vyplývá, že zřejmě došlo k pochybení daného lékaře. Máte možnost se bránit proti takovému jednání a případně i zabránit tomu, aby se toto opakovalo.

Zaprvé, můžete podat stížnost přímo k České stomatologické komoře, která může konkrétního lékaře za pochybení disciplinárně potrestat (tímto postupem zejména zabráníte, aby k dalším pochybením docházelo). Písemnou stížnost adresujte Oblastní stomatologické komoře - více informací, jak stížnost podat, naleznete na stránkách komory.

Dále samozřejmě můžete podat stížnost přímo dotyčnému lékaři (nebo vedoucímu zdravotnického zařízení, pokud lékař v takovém pracuje). Ve stížnosti uveďte, v čem spatřujete jeho pochybení, jaké to mělo následky a jakou formu zadostiučinění požadujete. Můžete požadovat nejen formální omluvu, ale i mimosoudní finanční odškodné (například za nadbytečné léčení, které bylo důsledkem pochybení lékaře, dojíždění atd.).

Dále můžete po lékaři žádat náhradu újmy na zdraví, pokud vznikla. To je možné také smírnou cestou formou provedení mediačního (mimosoudního) řízení. Více o mediacích ve zdravotnictví se dočtete zde a můžete se obrátit na Asociaci mediátorů ČR nebo na Unii pro rozhodčí a mediační řízení ČR.

Vzory stížností naleznete zde. Pokud lékař Vaší stížnosti nevyhoví, můžete podat odvolání (ke Krajskému úřadu).

Jestli si nejste jistá sepsáním dané stížnosti, můžete požádat i o radu advokáta, který se v medicínském právu vyzná (pomůže Vám vyčíslit částku a naformulovat text stížnosti). Vhodného advokáta naleznete například na stránkách Potřebujiprávníka.cz nebo ve vyhledávacím formuláři České advokátní komory.

Až jako poslední možnost zvažujte podání žaloby, a to po poradě s advokátem - tento postup je nejen časově, ale i finančně náročný.

Přejeme Vám hodně sil,

Vaše Férová nemocnice

1.7.2014

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS