Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Problém neregistrace u praktického lékaře z důvodu neexistence smlouvy s pojišťovnou

Dobrý den,
přestěhovala jsem se kvůli práci. Od té doby dojíždím za svým praktickým lékařem do místa minulého bydliště, protože nemohu sehnat praktického lékaře, který by mne přijal do svého registru s pojišťovou. S gynekologem ani zubařem problém není. Již 5 let tedy stojím před otázkou, zda mám měnit svou současnou zdravotní pojišťovnu. Stále váhám, nechci změnu, ale v poslední době jsem lékaře potřebovala téměř nutně a je pro mne asi důležitější mít lékaře v místě. Můj dotaz zní: má lékař právo odmítnout pacienta s cizí pojišťovnou, se kterou nemá uzavřen smluvní vztah? Musím tedy zvolit jediné možné řešení - změnu pojišťovny?

Slyšela jsem a prosím o upřesnění, zda je pravda, že malá regionální pojišťovna neuhradí pacientovi drahé nebo dlouhodobé nebo těžké lékařské zákroky či ošetření jako větší pojišťovny, např. VZP. Je nebo není toto pravdou?

Děkuji za zpětnou vazbu a přeji Vám krásný den.

LU

Odpověď:

Dobrý den,

důvody pro odmínutí registrace pacienta jsou vymezeny v zákoně o poskytování zdravotních služeb. Poskytovatel lékařských služeb tak může pacienta odmítnout nejen z důvodu přetíženosti, ale i z toho důvodu, že pacientova pojišťovna s ním nemá smluvní vztah. Praktický lékař tak využil svého oprávnění a opravdu takového pacienta nemusí přijmout. Toto je problémem regionálních pojišťoven - nemají uzavřené smlouvy s mnoha lékaři v některých oblatech. Pojišťovna je však i tak povinna proplácet akutní a neodkladné zákroky, které provedl lékař, s nímž nemá pojišťovna smlouvu. Pokud je však lékařská péče plánovaná (zejména u registrujícího praktického lékaře), zde se většinou o akutní zákroky jednat nebude.

Co se týče Vaší druhé otázky, toto může být zapříčeněno tím, že pojišťovna lékařům poskytuje určité maximální množství prostředků za kalendářní rok, které mohou lékaři využít. Problém se týká zejména ambulantních specialistů, u nichž je léčba nákladnější a může se stát, že lékař nebude mít dostatek prostředků k poskytnutí určitého zákroku. Vás, jako pacienta u registrujícího praktického lékaře, by se však toto týkat nemělo, u těchto lékařů není léčba tolik nákladná a pacient by neměl z tohoto vztahu lékař-pojišťovna nic pocítit.

Na oblast limitů ve zdravotnictví však nejsme odborníci. Doporučujeme se tak obrátit například na svou zdravotní pojišťovnu, případně přímo na Ministerstvo zdravonictví.

Pacient má však stále právo na místně a časově dostupnou péči (podle zákona o veřejném zdravotním pojištění). Místní dostupnost se zkoumá s ohledem na trvalé bydliště pojištěnce - přestěhování by neměl být zásadně problém pro poskytování služeb, avšak vzhledem k regionálnímu dosahu Vaší pojišťovny se zde problémy objevit mohou.

Pokud tedy nemůžete najít místně a časově dostupného praktického lékaře, můžeme doporučit změnu pojišťovny. Na tu máte nárok jednou za 12 měsíců, přičemž žádost o změnu pojišťovny musí být podána do konce měsíce června.

Vaše Férová nemocnice

31.3.2014

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS