Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Vyřazení z evidence zubaře bez právního důvodu.

Dobrý den,


četla jsem zde už podobné dotazy, ale potřebuji vědět, jestli mě bezdůvodně v rámci s.r o. může vedoucí lékař v podstatě bezdůvodně, bez písemného oznámení vyřadit z evidence od mého zubaře, na kterého jsem byla zvyklá. Návštěvy i preventivní prohlídky jsem vzorně dodržovala. Chtěla jsem pouze odložit 2 nadcházející návštěvy, což jsem telefonicky oznámila 6 týdnů předem a bylo mi řečeno, že jsem byla vyřazena od mého zubaře a že mohu jít k jinému. Chtěla jsem se tedy objednat k jinému, ale ten prý na klinice končí, že si mám zavolat o prázdninách.

Napsala jsem na kliniku mail, bylo mi znovu zdůrazněno, že k panu doktorovi už nepatřím, že mě mohou přeřadit k jinému lékaři, ale odmítli mi oznámit, ke kterému.Vzhledem k tomu, že mě rozbolel zub, musela jsem si najít nového zubaře v jiném městě. Jsem však invalidní, špatně chodím a je pro mě trochu obtížnější dojíždět trolejbusem do několik kilometrú vzdáléného města.


Žádala jsem po klinice písemné oznámení důvodu ukončení mé registrace, bylo mi řečeno, že nic takového neexistuje. Nebyli by ani ochotni sdělit důvod tohoto jejich jednání. Takové jednání se mi zdá neetické a nejsem si jistá, zda není i protizákonné.

Děkuji za odpověď.

Stanislava

Odpověď:

Dobrý den,

jak správně uvádíte, jednání vedoucího lékaře kliniky, stejně jako jednání Vašeho ošetřujícího zubního lékaře bylo neetické a protizákonné. Ošetřující lékař, ve Vašem případě Váš zubní lékař, může ukončit péči o pacienta pouze ze zákonem stanovených důvodů. Tyto důvody naleznete v § 48 odst. 2 zákona o zdravotních službách. Jediný důvod, kterým by ve Vašem případě mohl Váš zubař své jednání odůvodnit, by byl důvod uvedený v písm. e tohoto ustanovení, a sice skutečnost, že jste přestala poskytovat součinnost s pokytováním zdravotních služeb.

Dle našeho názoru však není odložení návštěvy lékaře, o které jste navíc informovala 6 týdnů předem, podřaditelné pod tento, ani žádný jiný zákonný důvod. Bohužel neznáme interní postupy zubní kliniky, kterou jste navštěvovala, dle zákona však platí, že o ukončování péče o pacienta rozhoduje ošetřující lékař. Je tedy možné, že Vám vedoucí lékař kliniky pouze předal informace, které získal od Vašeho ošetřujícího zubního lékaře. Tento fakt, však v žádném případě nemění nic na skutečnosti, že se Váš zubní lékař dopustil protizákonného jednání, když ukončil péči o Vás, jakožto pacienta, bez právního důvodu. 

Jakožto pacient máte navíc dle zákona o zdravotních službách (§ 28 odst. 3 písm. a tohoto zákona) právo na úctu a důstojné zacházení. Takového jednání se Vám dle našeho názoru ze strany kliniky nedostalo a na jejich postup si můžete stěžovat, jak je vysvětleno níže.

Ve Vašem případě bychom Vám nejprve doporučili kontaktovat svého bývalého zubního lékaře, nebo vedení kliniky a informovat je o jejich protizákonném postupu a zároveň požádat o zpětné zařazení do evidence pacientů. Pokud by Vaší žádosti vedení kliniky, ani Váš ošetřující zubní lékař nevyhověli, je možné podat stížnost, o to k vícero institucím. 

Se stížností se můžete obrátit na Českou stomatologickou komoru. Stížnost vyřizuje revizní komise místně příslušné Oblastní stomatologické komory. Je však potřeba tuto stížnost podat do jednoho roku od inkriminované události, při níž došlo k pochybení zubaře.

Další možností je podání stížnosti ke zdravotní pojišťovně, aby prověřila poskytování zdravotních služeb zubařem, zda odpovídá zdravotnímu stavu pacienta či kupříkladu byly vyúčtovány potřebné výkony.

Existuje také možnost podat stížnost ke zřizovateli poskytovatele zdravotních služeb, kterým je zpravidla krajský úřad. Více o podávání stížností naleznete zde.

Co se týče Vašeho dojíždění k novému zubnímu lékaři, doporučujeme kontaktovat Vaši zdravotní pojišťovnu s žádostí o vydání seznamu poskytovatelů zubních lékařských služeb, se kterými má v oblasti Vašeho bydliště uzavřenou smlouvu, a pokusit se domluvit na registraci u jednoho z nich. Ze zákona máte právo na změnu ošetřujícího lékaře každé tři měsíce (viz § 11 odst. 1 písm. b zákona o veřejném zdravotním pojištění).

Doufáme, že se Vám podaří situaci schůdně vyřešit.

 

S pozdravem,

Vaše Férová nemocnice

14.9.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS