Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Přeložení pacienta

Dobrý den, můj tatínek leží ve Vojenské nemocnici na JIP na neurologii. Na čtvrtek je plánován jeho převoz na JIP neurologie nemocnice Bulovka - je to jeho spádová nemocnice. Chtěla jsem se zeptat zda se dá proti tomuto převozu zabránit - nepřeji si jeho převoz do této nemocnice. Děkuji za odpověď.

kreinoldova

Odpověď:

Dobrý den,

pacient má právo na výběr zdravotnického zařízení, které je ve smluvním vztahu k příslušné zdravotní pojišťovně. Toto zdravotnické zařízení může přijetí pacienta odmítnout pouze, pokud má takzvaně plno. Pokud byl pacient již jednou do zdravotnického zařízení přijat a toto zdravotnické zařízení je schopno mu poskytnout potřebnou péči, tak neexistuje zákonný důvod pro to, aby byl pacient proti své vůli převezen jinam.

Pokud na základě komplexního posouzení zdravotního stavu pacienta a možností a prostředků zdravotnického zařízení dospěje ošetřující lékař k závěru, že bude vhodnější pacienta převést jinam, ať už z důvodu, že jinde mu poskytnou odbornější péči, nebo naopak aby se uvolnila místa pro komplikovanější případy, musí k takovému převozu dát pacient souhlas.

Bez souhlasu pacienta je možné provést zákrok a tedy nechat jej i převést do jiného vhodného zařízení, pokud není možné vzhledem ke zdravotnímu stavu nemocného vyžádat si jeho souhlas a jde o neodkladné výkony nutné k záchraně života či zdraví, tedy například pacient v bezvědomí.

Domnívá-li se lékař, že pacient potřebuje odbornou péči jiného pracoviště, ale ten převoz i po řádném poučení odmítá, může dát pacientovi podepsat negativní revers o odmítnutí převozu. Pacient tak na sebe bere odpovědnost za zhoršení svého zdravotního stavu či smrti, způsobeného odmítnutím navrhované léčby včetně léčby navazující na zmíněný převoz v rozsahu reversu.

Pokud jste nebyli ze strany ošetřujících lékařů informováni o důvodech pro převoz pacienta, jde o častou chybu nedostatečné komunikace. Doporučujeme příslušný tým lékařů znovu oslovit a veškeré potřebné důvody si vyžádat. Pacient má právo na všechny potřebné informace o svém zdravotním stavu, možnostech léčby, i o tom, která zdravotnická zařízení jsou schopna léčbu poskytnout. Jedině na základě dostatečných informací může vyjádřit informovaný souhlas či nesouhlas s navrhovaným postupem a vybrat si k tomu vhodné zdravotnické zařízení.

K tomuto tématu jsme se již dříve vyjádřili v odpovědi z 24. 6. 2009.

Vaše Férová nemocnice

20.8.2012

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS