Expodum
Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Platba pohotovostního poplatku

Dobrý den,


zajímalo by mě, jak je to s placením pohotovostního poplatku.


Manželka byla v neděli 3.9.2017 na lékařské pohotovosti. Pohotovostní lékař ji odeslal na odborné vyšetření do nemocnice. Regulační poplatek samozřejmě uhradila již na pohotovosti.


Při vyšetření v nemocnici chtěli uradit další regulační poplatek.

Můj dotaz zní, zda je tento postup správný či nezákonný.


Děkuji.

Odpověď:

Dobrý den,

Váš dotaz směřuje k placení regulačního poplatku za pohotovostní služby. Regulační poplatky jsou upraveny zákonem o veřejném zdravotním pojištění. V §16a tohoto zákona je uvedeno, že se hradí regulační poplatek ve výši 90 Kč za využití lékařské pohotovostní služby či pohotovostní služby v oblasti zubního lékařství.

V odstavci 2 tohoto ustanovení pak nalezneme výčet toho, kdy se regulační poplatek neplatí. Váš případ však do žádné z těchto možností nespadá. 

Ze znění Vašeho dotazu vyplývá, že Vaše manželka byla odeslána z prvotního ošetření v rámci pohotovostní služby na vyšetření do jiného zdravotnického zařízení. Pokud se provozovatel pohotovostní služby a nemocnice liší, pak je postup správný a poplatek měl být vybrán dvakrát. Zákon totiž uvádí, že poskytovatel zdravotních služeb je povinen poplatek od pacienta vybrat a takto vybraný poplatek je jeho příjmem, jednalo-li se tedy o dvě rozdílná zdravotnická zařízení (tzn. zařízení s rozdílným provozovatelem), byl poplatek vybrán oprávněně. Pokud by následné vyšetření proběhlo ve stejném zdravotnickém zařízení, a to i na jiném jeho oddělení, byl by poplatek hrazen pouze jednou. 

V opačném případě, tedy pokud by se jednalo o stejné zdravotnické zařízení s jedním provozovatelem, by byl druhý z poplatků skutečně vybrán nezákonně. Pacientovi by tím vznikl přeplatek, který je mu zdravotnické zařízení povinno vrátit. Pacient se tedy může obrátit na zdravotnické zařízení a požadovat po něm vyplacení takto vzniklého přeplatku. 

S pozdravem, 
Vaše Férová nemocnice

15.9.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS