Expodum
Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Poplatky u zubaře

Dobrý den, 


měla bych otázku ohledně poplatku, který po mě zubařka požaduje.


Mám za sebou několik oprav plomb a několik oprav vypadlých plomb (stejný zubař). Zuby mám v dobrém stavu, jen jsem měla pod plombama kazy. Nedávno mi ale volala zdrav. sestra, že za jednu plombu mi před 2 - 3 měsíci naúčtovali málo, a že na tento zub využili více materiálu. a chtějí po mě abych se zastavila a zaplatila to (600 kč). Dnes mi sestra volala znovu, že zubařka ze dne na den odešla a že mám okamžitě přijít a doplatit můj dluh. Řekla jsem jí, že s touto částkou nesohlasím vzhledem k tomu, že zubař hned po zákroku ví, kolik toho využil a určitě si nevzpomene po dvou měsících, že mi má něco naúčtovat a k tomu jsem dodala, že se první zeptám na pojišťovně a právní ochraně pacientu. Na to jsem dostala okamžitě odpověď, že to tedy budou řešit soudně.


Je tohle jednání v pořádku? 


A jsem skutečně nucena tuto částku uhradit. Již jednou se mi u nich stalo, že po mě za opravu chtěli více než obvykle a odůvodnili to tím, že na dveřích je uvedené, že se ceny zvýšily (nikde nic napsaného nebylo), částku jsem uhradila i když mi ten den opravovali opět vypadlou stejnou plombu + jeden zub (platila jsem kolem 2000)

 

Děkuji.


Odpověď:

Dobrý den,

úvodem je třeba uvést základní charakteristiku placení zdravotních úkonů ve stomatologii. Již mezi samotnými zubaři rozlišujeme na ty, kteří mají uzavřené smlouvy se zdravotními pojišťovnami, a na ty, kteří nikoliv. V případě, že zubař se zdravotní pojišťovnou uzavřenou smlouvu nemá, hradí u něj pacient veškerou činnost ze svého. Naopak pro smluvní zubaře platí tzv. úhradová vyhláška, která stanoví, jaké úkony jsou pojišťovnou hrazeny (např. preventivní prohlídka, odstranění zubního kamene, extrakce zubu, amalgámová plomba ve standartních rozsahu a jiné), a jaké nikoliv. V České republice v současnosti nefunguje systém tzv. nadstandartních výkonů, při kterých by byla část zákroku hrazena pojišťovnou a část samotným pacientem, a proto jedná-li se o zákrok pojišťovnou nehrazený, má tento de facto stejný charakter, jako každý zákrok u zubaře nesmluvního.

Z Vašeho popisu dovozuji, že navštěvujete lékaře nesmluvního, případně jste absolvovala zákroky nad rámec pojištění (právní režim obou situací bude stejný). Dle zákona o zdravotních službách je jedním z práv pacienta být informován o ceně poskytovaných služeb a způsobu jejich úhrady, a to pochopitelně předem, před provedením samotného výkonu. Pacient musí s tímto zákrokem, jenž není hrazen ze zdravotního pojištění, souhlasit a musí mu být taktéž před výkonem řečeno, na základě individuálního ceníku dané zubní ordinace, kolik ho bude tento výkon stát. Za již provedený výkon je poté lékař pacientovi povinen vystavit účet.

Pokud se ve Vašem případě nestalo, jak je nastíněno výše, porušil lékař svou zákonnou povinnost, čímž se dopustil přestupku, za který mu může být vyměřena pokuta až 50.000,- Kč. V souvislosti s tímto porušením tak po Vás nemůže zubař žádat platbu za zákrok, se kterým jste buďto nesouhlasila, nebo doplatek platby poté, co Vám byla sdělena nižší cena, a tato také účtem vystavena. Nevystavení předmětného účtu je také porušením povinností ze strany lékaře.

Ve Vaší situaci by bylo zřejmě namístě domluvit se přímo se zubařkou, že dodatečně požadovaný doplatek z výše uvedených důvodů hradit nebudete, a zároveň ji upozornit na povinnost informovat pacienty o platbách před provedením výkonu. Dále můžete na zubařku podat stížnost – o podání této stížnosti se můžete dozvědět více na našich internetových stránkách. Při neúspěchu se stížností přímo k rukám Vaší zubařky, je možné se obrátit na správní orgán, jenž vydal lékaři oprávnění k poskytování zdravotních služeb (to bude typicky krajský úřad), nebo též na Českou stomatologickou komoru.

Výše popsaná práva a povinnosti vycházejí ze zákona o zdravotních službách, č. 372/2011 Sb., a to konkrétně především z §28 odst. 3 písm. f), dostupného např. zde.

Výše zmíněnou úhradovou vyhlášku naleznete zde.

Sekci týkající se stížností na lékaře najdete na našich stránkách zde.

S pozdravem,

Vaše Férová nemocnice

23.10.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS