Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

nepřiměřené čekání na zákrok

Dobrý den,

syn má atypicé rozložení zubů, zjistili jsme to náhodou, druhý vyrůstá šikmo z dásně a v růstu stále brání první stolička. Naším zubařem jsme byli poslaní ke specialistovi na konzultaci, zrentgenoval, vyhotovil vyjádření s doporučením vytrhnutí šesti zubů - prvních-ten bránící v růstu nejlépe ihned. okamžitě jsem se objednávala, termín jsme od sestřičky dostali za měsíc s tím, že pokud se nám to nelíbí máme si jít zkusit sednout do ordinace a čekat. Když nás zubař uviděl v prázdné čekárně, odbyl nás s tím, že s tímhle chrupem se dnes zabývat nebude, ať přijdeme v termínu. Je jiná možnost než zoufale celý měsíc sledovat, jak synovi naprosto zbytečně roste nakřivo šikmo z dásně druhý zub a čekat?

Děkuji,

 

PaWinn

Odpověď:

Dobrý den,

lékař nesmí odmítnout pacienta ošetřit, jestliže je nutné pacientovi poskytnout neodkladnou péči, v takovém případě lékař nesmí odmítnout přijmout pacienta do péče. Neodkladnou péčí se přitom dle § 5 odst. 1 zákona o zdravotních službách rozumí taková péče, jejímž účelem je zamezit nebo omezit vznik náhlých stavů, které:

- bezprostředně ohrožuj život nebo by mohly vést k předčasné smrti nebo vážnému ohrožení zdraví

- způsobují náhlou nebo intenzivní bolest

- způsobují náhlé změny chování pacienta, který ohrožuje sebe nebo své okolí

Zda se ve vašem případě skutečně jedná o případ, kdy by měla být poskytnuta neodkladná péče, nejsme schopni posoudit, neboť naše poradna se zaměřuje na řešení případů z hlediska právního a k posouzení zdravotního stavu nemáme kapacitu. Pokud by skutečně šlo o neodkladnou péči, pak podle § 48 odst. 3 zákona o zdravotních službách, nesmí poskytovatel odmítnout péči poskytnout. 

Je ovšem možné, že se může jednat o poskytnutí akutní péče, dle § 5 odst. 2 zákona o zdravotních službách, jejímž účelem je odvrácení vážného zhoršení zdravotního stavu nebo snížení rizika vážného zhoršení zdravotního stavu tak, aby byly včas zjištěny skutečnosti nutné pro stanovení nebo změnu individuálního léčebného postupu nebo aby se pacient nedostal do stavu, ve kterém by ohrozil sebe nebo své okolí.

Zde by pak přímo ze zákona nebyla založena povinnost lékaře poskytnout okamžité ošetření, ovšem i zde by měl lékař zasáhnout, pokud tu není objektivní důvod pro neošetření, například příliš velký počet objednaných pacientů, protože je stále ohrožen stav pacienta. Lékař tedy nemůže jen podle subjektivního uvážení odmítnout pacienta, který potřebuje být co nejdříve ošetřen.

Prakticky však nemáte způsob, jak lékaře přimět, aby vašeho syna ošetřil okamžitě, můžete podat stížnost na poskytovatele zdravotních služeb (více ke stížnostem naleznete zde). Druhou možností je se obrátit na Zubní lékařskou pohotovostní službu.

V závěru nám dovolte požádat Vás o vyplnění dotazníku, zjišťujícího Vaši spokojenost se službami Férové nemocnice. Dotazník naleznete zde. Číslo Vašeho dotazu je 7047. Vyplnění dotazníku Vám nezabere více jak pět minut, což představuje pouze zlomek času věnovaný vypracování odpovědi. Výsledky nám umožní zlepšit naše služby.

S pozdravem,

Vaše Férová nemocnice

7.11.2018

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS