Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Odstoupení od smlouvy při zhotovení zubních korunek

Dobrý den,

v roce 2011 jsem začala navštěvovat zubního lékaře za účelem zhotovení čtyř porcelánových korunek na horní jedničky a dvojky. První korunky byly příliš průsvitné, proto nechal pan doktor zhotovit korunky druhé. Ty zas měly mezeru mezi jedničkami. Opět je pan doktor nechal předělat, vyráběly se korunky třetí. Ty byly zhotoveny pěkně a dobře seděly. Po přilepení se však projevilo to, že mám jeden svůj zbroušený zub (jedničku) tmavší než ty tři ostatní - korunka se jevila šedá, protože prosvítal můj tmavý vlastní zub. Pan doktor i laboratoř opět uznali, že je to špatně, že se to musí předělat. V současné době se mi zhotovují již čtvrté korunky. Bohužel, jen jedničky. Dvojky pan doktor odmítl předělat.

Chci se zeptat, zda již mohu od ústní dohody odstoupit, nebo můžu žádat náhradu za jízdné (k zubaři dojíždím asi 50 km), také bolestné a ztrátu času, nebo pokud budou čtvrté korunky v pořádku, zda mám nárok na nějakou slevu. A co mám dělat, když se ani čtvrté korunky nepodaří? Nevěřím, že se laboratoři podaří zhotovit ty jedničky tak, aby barevně ladily s dvojkami. Nechci mít každé dva zuby v jiné barvě. Přišla jsem do zubní ordinace zhotovit čtyři zuby, aby byly stejné a pěkné. Celokeramické korunky jsou finančně dost náročné, dlouho jsem si na ně šetřila a těšila jsem se, že budu mít konečně krásné zuby. Doteď jsem měla jen pryskyřičné korunky.

Děkuji moc za odpověď.

Lidušová

Odpověď:

Dobrý den,

naše zdravotnická právní poradna řeší dotazy, které se týkají medicínského práva. Vzhledem k tomu, že váš dotaz spadá mimo téma poradny, můžeme pouze navrhnout postup, který bychom zvolili ve vašem případě.

Mezi Vámi a lékařem zde došlo k uzavření smlouvy o zhotovení věci na zakázku. Právní úpravu této smlouvy najdete v §644 občanského zákoníku. V takovém případě máte právo na uplatnění nároku z odpovědnosti za vady věci, ve Vašem případě korunek, který musíte u lékaře uplatit ve lhůtě 24 měsíců ode dne zhotovení. Po této lhůtě by Váš nárok zanikl. Tato lhůta však platí pro úkony učiněné od 23. února 2011, pro úkony před tímto datem je lhůta šestiměsíční.

Podle našeho názoru a podle Vámi popisované situace se za uplatnění tohoto nároku (reklamaci) dá určitě považovat, pokud se s lékařem shodnete na tom, že zákrok a tedy vyhotovení korunek, neodpovídá Vašim představám a rozhodnete se pro nový (opravný) zákrok, kterým je tedy napravení vad zákroku předchozího. V takovémto případě počíná běžet záruční doba 24 měsíců znovu a opět od dne provedení zákroku.

Pokud jste vady pokaždé dala najevo ve výše řečené lhůtě po předchozí operaci, máte nárok na jejich bezplatné odstranění.

Domníváme se, že máte nárok nejen na bezplatné zhotovení nových korunek, pokud lékař ty předchozí zhotovil tak, že neodpovídají Vámi vymíněným vlastnostem (což podle Vašeho popisu dokonce sám několikrát uznal), ale dokonce máte nárok reklamovat i korunky, které již lékař odmítl předělat a tedy aby Vám je zhotovil. Pokud by nesouhlasil s tím, že jsou vadné a nesouhlasil s reklamací, můžete se pokusit o odstoupení od smlouvy (viz níže) a případně se obrátit na soud s žalobou. V takovém případě samozřejmě doporučujeme konzultovat advokáta. Nejlepší je ale pochopitelně domluvit se s lékařem.

Pokud Vám již lékař předchozí opravy korunek naúčtoval, máte podle našeho názoru oprávněný nárok na vrácení bezdůvodného obohacení. To se promlčí za dva roky ode dne, kdy se dozvíte, že k němu došlo a nejpozději za tři roky poté, co k němu došlo (v případě úmyslného bezdůvodného obohacení nejpozději za deset let poté, co k němu došlo).

Také se domníváme, že pokud jde již o několikanásobnou opravu zákroku a tedy několikanásobnou reklamaci (podle Vašeho popisu již třetí), máte místo bezplatného odstranění vad i právo na odstoupení od smlouvy.  

Máte také právo, aby Vám byly uhrazeny nutné náklady, které jste vynaložila v souvislosti s uplatněním práva z reklamací. Máte tedy právo požadovat po lékaři například právě jízdné. Toto právo musíte také uplatnit v záruční době. Můžete se také obrátit na některého advokáta, který se touto tématikou zabývá. Seznam advokátů je možné najít u České advokátní komory. Můžete se podívat na stránky www.cak.cz, kde najdete Seznam advokátů.

Nakonec, pokud se domníváte, že zde došlo k pochybení lékaře a nekvalitním službám, můžete podat na jeho jednání stížnost. O stížnostech se můžete více dočíst zde.

Na podobné otázky jsme také odpovídali v dotazech Reklamace zubní náhrady a Reklamace dva roky starého můstku.

Vaše Férová nemocnice.

14.5.2013

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS